Skal vi tage en snak om dit projekt?
I deres portefølje ligger adskillige opgaver med blandt andet at bygge skoler, hospitaler og broer.
Herudover producerer de stenmateriale, som blandt andet bruges i forbindelse med asfaltering, betonproduktion og til vejunderlag. NCC sprænger i øvrigt også sten, når det primære formål er at bortskaffe dem. Eksempelvis, hvis der skal flyttes en sten på en grund for at kunne bygge et hus der.
I efteråret 2021 fik Axla til opgave at fremstille et digitalt system, der kunne styre sprængningen for det svenske firma. Og i starten af 2022 stod Borr-och Sprängsystem – BoSS – klar.
Axla blev valgt som leverandør af to årsager. Den ene årsag var NCCs erfaringer med os fra andre opgaver, hvor vi blandt andet havde udvist fleksibilitet i forhold til at løse en opgave – den agile tilgang.
Den anden var baseret på Axlas forslag til løsningen af opgaven.
BoSS er en webapp, der bruges til journalisering, når der sprænges sten. I den forbindelse er det nødvendigt at have styr på, hvad der sprænges og hvordan, samt dokumentere det for at leve op til lovgivningen. Systemet gør det desuden nemt at fakturere kunder for den præcise udførelse af opgaven.
Webappen kan bruges, uanset om man er ved telefonen eller ved computeren. Den direkte adgang gør det lettere for de ansatte hos NCC at håndtere den administrative proces, uanset hvor de befinder sig.
Oprindeligt havde NCC adgang til to systemer til journalisering af sprængninger. Systemerne var dog så forældede, at der var behov for et nyt. Begge havde fordele, som NCC ønskede skulle fremgå i en nyere og samlet udgave – derfor opstod kravet og behovet for BoSS.
BoSS er i udrulningsfasen netop nu og det er derfor for tidligt for Thomas Eriksson, Business Transformation Manager hos NCC, og NCC at kommentere på fordele ved systemet. Thomas forventer dog, at den løser de opgaver, den er tiltænkt.
“Jeg tror, den opfylder (de forventede, red.) krav. Vi har nogle kriterier, som var vigtige for fremtidens system. Den skulle være almen anvendelig, enkel at administrere, opfylde legale krav og være stabil og pålidelig. Det kan vi først vide, når vi går i gang”, fortæller Thomas.
Selvom Axla flere gange har løst opgaver for NCC, er det første gang, at Thomas er med indover et projekt. Dette har været en succes.
“Samarbejdet har fungeret godt. Det var agilt. Og Jesper (udvikler på opgaven, red.) kender vi fra andre opgaver. Han er opmærksom og forstår, hvad der er behov for. Når der har været ønsker til løsningen, så fikser I det. Jeg har også haft en dialog med René og det fungerede godt”, siger Thomas.
Thomas anbefaler Axla til andre virksomheder, der skal løse en digitaliseringsopgave som BoSS. Han siger, “Jeg kan absolut anbefale Axla som leverandør. Jeg har ikke haft erfaring med jer før nu, men ud fra, hvad jeg hører fra mine kollegaer, er vi rigtig glade for samarbejdet med jer”.
Her kan du se, hvilke opgaver vi også har løst:
“Vi fandt et udviklingshus, der forstår vores forretning”
Optimering mod en enklere ordreproces
Systemerne taler sammen efter samarbejde med ny leverandør