Axla logo
En digital velkomstshop

Byd velkommen til nye tilflyttere

Hvem vil ikke gerne byde og bydes velkommen?

I foråret 2020 kom en studiegruppe fra SDU til os med et projekt.

De ville gerne udvikle på den måde, en kommune præsenterer kultur- og fritidsaktiviteter for tilflyttere i kommunen og dermed udfordre den fysiske velkomstpakke.

Idéen var at byde velkommen gennem en online shop, som tilflytteren fik adgang til gennem e-boks. Shoppen kunne laves i samarbejde med lokale virksomheder, foreninger, kulturtilbud og attraktioner. Tilflytteren fik mulighed for nemt og overskueligt at få et samlet indblik i alle de tiltag og aktiviteter, kommunen har og mulighed for selv at vælge det, der var interessant for ham, hende eller familien.

Studiegruppen udarbejdede projektet i samarbejde med en af landets største kommuner og ville gerne vise en demo-version af shoppen, som slutprodukt. Helt præcist, hvordan velkomstpakken skulle udvikles og digitaliseres, havde de derfor brug for hjælp til og her kontaktede de os.

Et udgangspunktet for, hvordan velkomstshoppen fungerer, kunne være som den, der blev udviklet med studiegruppen fra SDU:

  • Hver borger får 500 point i alt ved tilflytning. Hvert tilbud “koster” 100 point og borgeren vælger selv aktiviteter og tilbud.
  • Borgeren får en kvittering på det valgte tilbud, tilsendt på mail. Denne fremvises på mail eller med en QR kode på telefonen, når borgeren vil gøre brug af det valgte tilbud eller oplevelse.
  • Borgerens kode er personlig og gyldig i et år for at sikre at integrationen i nærmiljøet sker kort tid efter tilflytning.

Al engagement med lokale foreninger, virksomheder og attraktioner får kommunen selv lov til at varetage, hvilket giver mulighed for at have den direkte kontakt med udbydere og for at være med til at forme velkomstshoppen, så den passer præcis til kommunen og den måde, de vil præsenteres. Dermed kan indholdet eksempelvis også tilpasses det, der er politisk fokus på.

Velkomstshoppen kan yderligere segmenteres således, at eksempelvis børnefamilier, studerende og pensionister får specielt tilpassede tilbud og muligheder præsenteret først på en speciel forside.

Hvorfor digitalisere velkomst?

Flere får gavn af det

I en digital velkomstshop til landets kommuner digitaliseres måden at byde velkommen på. Det kan være til fordel for brugerne af systemet, som eksempelvis borgerservice, der ofte pakker de fysiske velkomstpakker. Det kan være til fordel for borgeren, der automatisk får adgang ved tilflytning og ikke skal hente en pakke på biblioteket eller på rådhuset. Det kan være til fordel for kultur- og foreningslivet at blive præsenteret og profileret allerede ved tilflytning. Sidst, men ikke mindst kan det være til fordel for miljøet, da det trykte materiale erstattes af det digitale.

Det kan tilpasses jeres ønsker

Et udgangspunktet for, hvordan velkomstshoppen fungerer, kunne være som den, der blev udviklet med studiegruppen fra SDU:

  • Hver borger får 500 point i alt ved tilflytning. Hvert tilbud “koster” 100 point og borgeren vælger selv aktiviteter og tilbud.
  • Borgeren får en kvittering på det valgte tilbud, tilsendt på mail. Denne fremvises på mail eller med en QR kode på telefonen, når borgeren vil gøre brug af det valgte tilbud eller oplevelse.
  • Borgerens kode er personlig og gyldig i et år for at sikre at integrationen i nærmiljøet sker kort tid efter tilflytning.

Al engagement med lokale foreninger, virksomheder og attraktioner får kommunen selv lov til at varetage, hvilket giver mulighed for at have den direkte kontakt med udbydere og for at være med til at forme velkomstshoppen, så den passer præcis til kommunen og den måde, de vil præsenteres. Dermed kan indholdet eksempelvis også tilpasses det, der er politisk fokus på.

Velkomstshoppen kan yderligere segmenteres således, at eksempelvis børnefamilier, studerende og pensionister får specielt tilpassede tilbud og muligheder præsenteret først på en speciel forside.

NopCommerce

De forskellige flows, som brugerne skulle igennem gav et match med den e-commerce-platform, vi efterhånden kender rigtig godt, NopCommerce. Vi vendte også muligheden for at udvikle en app, som løsning, men da idéen byggede på et “shopping”-element, så vi et stærkere match med en e-commerce-løsning.

Brugerrejsen for både tilflytteren, som kunde og kommunen, som administrator, mindede om et reelt shoppingforløb med produktportefølje, varer i en indkøbskurv og et check-ud-forløb. Forløbet ville derfor være genkendeligt fra andre online shops og dermed være nemt og intuitivt at navigere i for tilflytteren. Samtidig ville der være mange muligheder shoppens indbyggede administrationsmodul for eksempelvis at holde lagerstatus, oprette tilbud, hente data om, hvilke tilbud, der er mest populære og skrive blogindlæg.

Velkommen på flere måder

Hver kommune er forskellig og der findes nærmest lige så mange forskellige måder at byde velkommen på. Nogle prioriterer det mere end andre og derfor ved vi, at en løsning, der kan tilpasses helt konkret til hver enkelt kommunes størrelse, ønsker og behov er en fordel.

Det giver NopCommerce-løsningen mulighed for. Fordi det er open-source, har vi direkte adgang til kildekoden og kan derfor udvikle og kode direkte i systemet. Hvis en kommune eksempelvis ønsker, at et velkomstmøde på rådhuset skal være forudsætning for at have adgang til shoppen, kan den tilpasses til det. Eller hvis en anden kommune ønsker at belønne en tilflytter med point, når han eller hun har lånt en bog på biblioteket første gang, har læst velkomstbrevet fra borgmesteren eller har meldt sig ind i en forening, kan den udvikles til det.

Hvem vil ikke gerne byde og bydes velkommen?

Studiestart

En vinkel, hvor en digital velkomstshop kunne være meningsgivende er ved studiestart på et universitet. Her skal den studerende eksempelvis have taget billede til studiekort, oprettes som bruger på biblioteket, købe kompendier i Academic Books og have oprettet mail og login til pensum- og undervisningsplaner. Samtidig vil kantinen, studenterbaren, studievejledningen, foreninger og politiske organisationer gerne vise, hvad de kan, hvor de holder til og være med til at byde velkommen. Produkterne i shoppen kan derfor eksempelvis være en kop kaffe i kantinen, en øl i baren, en version af universitetsbladet og rabat på det første kompendium. Samtidig kan der være adgang til forskellige rabataftaler med virksomheder eller foreninger. Der er også mulighed for at belønne den studerende med point for eksempelvis at have oprettet sig på biblioteket eller for at have fået taget billede til studiekort indenfor den første måned efter studiestart.

Onboarding

Onboarding er også et sted, hvor en velkomst kan være omstændig. Når der ansættes en ny medarbejder skal der måske oprettes en bruger, logges på en mail, indstilles bord og stol og kantinen skal også lokaliseres. Det er bare nogle af de få processer og opgaver, som ofte er en del af processen. Her kan der bydes velkommen digitalt og belønnes med point ved selv eksempelvis at booke tid til indstilling af bord og stol, se præsentationsvideo af virksomheden og ved at logge på deres mail første gang. Produkterne kunne være i form af en kop kaffe i kantinen, et internt webinar, et møde med HR om ansættelsen, et produkt fra virksomheden eller rabatter til eksterne samarbejdspartnere.

Turisme

En sidste vej, vi tænker, når vi kigger på funktionerne i den digitale velkomstshop er turisme. Der produceres et hav af flyers og brochurer om forskellige tilbud, der skal trække turister til attraktioner, kommuner og landsdele. Ofte er de at finde i lokale butikker eller på turistkontorer og derfor finder turisterne dem ikke, før de står på turistkontoret og måske har planlagt ferien. Der findes forskellige hjemmesider og apps, der, alt afhængigt af afsender, giver en oversigt over muligheder for underholdning og oplevelser, men det er ofte turisten selv, der skal opsøge dem.

Ved at byde velkommen digitalt og give adgang, eksempelvis allerede når der bookes et sommerhus, en campingplads eller et hotelværelse i kommunen eller byen, kan attraktioner og tilbud blive vist frem. Turisten har her en platform, hvor alt er samlet og herfra kan turisten planlægge sin ferie – ovenikøbet måske med fribilletter eller med rabatter til forskellige tilbud, som han eller hun ikke var stødt på ved en hurtig søgning på nettet eller ved en tur forbi turistkontoret ved ankomst.

Det kunne her give mening at segmentere shoppen i eksempelvis kultur, forlystelser, foreninger og lokale butikker. På den måde kan der være plads til flere aktører, der har en interesse i at vise sig frem for turister og som har et tilbud, turisten kan gøre brug af. Samtidig kan turisten selv vælge et segment, han eller hun har interesse i – og ellers blive inspireret af det, de ikke vidste endnu, at de var interesserede i.

Din idé er også velkommen

Din idé er også velkommen

nopCommerce rummer mange forskellige muligheder for løsninger. At en demo-udgave af en digital velkomstshop til en kommune skulle åbne op for andre lignende løsninger er blot et eksempel på, at fantasien kun sætter grænser.

Er du interesseret i at høre mere om nopCommerce-løsninger eller “En digital velkomstshop”, er du velkommen til at tage fat i os; også hvis din hjerne vandrer videre i en helt femte løsning. Vi har nørdet og fordybet os en del i velkomster og er derfor også klar til at byde dig og din idé velkommen.

Nyhedsbrev

Modtag opdateringer om, hvad Axla arbejder med.