Case: Dansk Bilbrancheråd

Fra workshop til release af skræddersyet app

Med mere end 2.000 medlemmer er Dansk Bilbrancheråd den største interesseorganisation inden for autobranchen i Danmark. Medlemmerne er professionelle personer i autobranchen, eksempelvis bilværksteder og -forhandlere, der leverer kvalitetsarbejde, som interesseorganisationen kan stå inde for.

I efteråret 2021 deltog Dansk Bilbrancheråd i et workshopforløb hos Axla. De havde brug for hjælp til at finde frem til en løsning, hvor medlemmerne let kunne kommunikere med hinanden og med kunder.

Workshopforløbet hjalp dem med at blive helt skarpe på, hvilken løsning de ønskede – en app, der dækkede nogle unikke behov. Efterfølgende lagde de opgaven med at udvikle appen på vores bord.

Axla blev valgt som leverandør af løsningen, da de havde hørt godt om os via eget netværk.

Appen, der opfylder et værksteds behov

Dansk Bilbrancheråd nye løsning hjælper medlemmerne på 3 måder:

  1. Den gør det let for dem at dokumentere servicearbejde og kommunikere med kunder. De kan eksempelvis sende en besked om, at bilen er klar til afhentning, stille spørgsmål og komme med tilbud eller en faktura.
  2. Det bliver nemt at søge blandt forskellige eksperter i netværket – til gavn, når der skal bruges særlig viden/kompetence til at løse en bestemt opgave.
  3. Skal der bruges specialværktøj til at løse en opgave, kan de hurtigt se, hvor de får fat i det. Og har de selv noget liggende, kan de stille det til rådighed for andre værksteder.

Udover, at mekanikerne ude i værkstedet har et let tilgængelig værktøj lige på deres mobil, både i iOS og Android, så kan bogholderen inde på kontoret også tilføje en faktura til kunden, ved brug af sin computer. Herved gives der adgang til forskellig funktionalitet på de platforme, hvor det giver mest mening.

Derudover vil kunden kunne se hele sagen i en browser, på både mobil og computer.

En hjælp til at tale samme sprog

Vejen fra start til slut har været en god proces for Dansk Bilbrancheråd. Helt fra begyndelsen gav workshoppen dem klarhed over, hvilken slags app de ønskede sig. Yderligere har det gjort det lettere for dem at komme at komme godt i mål med det efterfølgende forløb, da det har været nemmere at tale og forstå samme sprog.

Per Borroe Nielsen, administrationschef i Dansk Bilbrancheråd, fortæller, “Det har været en god proces fra start til slut. Det fantastiske var at få hjælp til at få sat ord på, når man ikke er udvikler. Her har vi også fået vist skematisk opstilling (for appen) og screenshots, som har gjort, at vi har haft lettere ved at forholde os til det – på den måde har vi nærmet os løsningen i et sprog, som vi ikke normalt snakker. Det har hjulpet rigtig meget at få hjælp fra it-folk til at sætte ord på, så vi fik en løsning, vi blev glad for – vi er jo ikke it-folk.”.

Jeg kan varmt anbefale Axla til andre virksomheder, som skal have udviklet en løsning – det kan jeg, fordi det var en god proces. Da vi først tog kontakt, så blev vi hørt og lyttet til – og vi fik det modspil, vi havde behov for. På den måde er vi kommet godt i mål med at få løst det, vi havde i tankerne og i en optimal udgave.

Per Borroe Nielsen, administrationschef i Dansk Bilbrancheråd

Store forventninger til appen

Appen blev udgivet i februar 2022 og offentliggjort for medlemmerne i marts. Per er meget begejstret for resultatet og han har store forventninger til appen.

“Vi har fået lavet et godt produkt. Man kan nemt kommunikere med kunderne, og så kan de let dokumentere overfor kunderne, hvis bremseklodserne for eksempel skal skiftes. På den måde føler kunderne en god behandling og en troværdig samarbejdspartner i det værksted, de har valgt.”, fortæller han.

Per mener også, appen har stort potentiale for, at det enkelte værksted får en fast kundekreds.

Han siger, “Tidligere var værkstedet kendetegnet ved en fast kundekreds. Så kendte man “mester” personligt – og man stolede på værkstedet. I dag er der online booking og man går måske fra værksted til værksted – afhængig af, om man stoler på værkstedet. Derfor er dokumentering vigtigere end tidligere. Vi (Dansk Bilbrancheråd) tror, at vores medlemmer med den nye app kan øge deres kunders tilfredshed og derved blive en del af en fast kundekreds.”.

Samarbejdet med Axla bød på lytning og modspil

Ifølge Per har samarbejdet med Axla været tilfredsstillende, og han anbefaler os til andre i samme situation.

“Jeg kan varmt anbefale Axla til andre virksomheder, som skal have udviklet en løsning – det kan jeg, fordi det var en god proces. Da vi først tog kontakt, så blev vi hørt og lyttet til – og vi fik det modspil, vi havde behov for. På den måde er vi kommet godt i mål med at få løst det, vi havde i tankerne og i en optimal udgave”, afslutter Per.

Call Now ButtonRing til os