Skal vi tage en snak om dit projekt?
Reptile Scan blev sat i verden i 2014 for at lette den proces og er den ledende tracking app i verden til pasning af krybdyr. Løsningen giver dig mulighed for at registrere aktiviteter for dine krybdyr, som fodring, parring, vejning og rengøring. På den måde skabes der overblik over, hvad der er sket og hvornår det skal ske igen. Løsningen er todelt. Der er både online adgang med alt data i skyen og overblik over alle dyr og registreringer, samt en tilhørende app, der giver mulighed for, hurtig og direkte registrering, lige ved hånden.
Selve registreringen i systemet kan gøres ved hjælp af appen. Det gøres ved at scanne en QR-kode, som genereres i systemet til det enkelte dyr. Koden printes ud og sættes på terrariet og herefter kan den scannes i appen og give direkte adgang til en oversigt. Oversigten viser både registreringer, der er foretaget før og som kan foretages på det pågældende dyr, som koden passer til. Løsningen er lavet med brugeren i fokus og derfor er det også muligt at tilpasse og tilføje registreringer, hvis den type registrering, der skal foretages, ikke allerede eksisterer.
Jesper Pedersen, som er ejer af Reptile Scan, har selv holdt krybdyr og her opstod idéen til Reptile Scan, en dag i 2012:
“Det udviklede sig fra, at jeg havde 2, 4, 10, 12 og til 300 slanger. Her fik jeg en idé til et system, der kan registrere alle informationer, der kan være, når du holder krybdyr. Det gjorde jeg nemlig på et stykke papir med en blyant. Jeg tænkte, at det måtte man kunne gøre smartere; at man måtte kunne lave det i en app med direkte registreringer.”
Systemet havde, helt fra start af, fokus på at gøre processen lettere for slutbrugeren, som Jesper Pedersen selv var. Registrering af informationer skulle gøres smidigere og mere overskuelig og det skulle både være anvendeligt for dem med krybdyr som hobby og dem, der eksempelvis drev forretning ved at avle på slanger og dermed kunne drage stor nytte af tracking. Desuden kunne dyrehandlere eller zoologiske haver også have gavn af løsningen, da der er mange krybdyr og dermed mange informationer at tracke og have overblik over. Det handlede i sidste ende om at lette processen og skabe forudsætninger for bedre pasning og opdræt for både krybdyr og ejer.
“Jeg manglede ekspertise til opdatering af systemet og kom derfor i kontakt med Sune og Axla.” Sådan fortæller Jesper Pedersen om samarbejdets begyndelse. Axla har løftet teknologien, der lå bag Reptile Scan og opdateret hele brugergrænsefladen, så den er moderne og opdateret til nyeste teknologi. Med udgangspunkt i Jesper Pedersens erfaring er softwaren tilpasset ud fra en forståelse af, hvad der giver mening og er vigtigt for brugerne.
Den nye løsning er udviklet i .Net og hostes i Microsofts Azure cloud løsning, så den nemt kan skaleres til de mange slutbrugere, verden over. For at opnå den bedste brugeroplevelse, er der udviklet “native” apps. Det vil sige, at der er udviklet versioner specifikt til iOS og Android i det framework og programmeringssprog, der er designet til platformene.
Der arbejdes løbende på forbedringer af løsningen, som gør, at Reptile Scan står stærkere og dermed kan skabe bedre grundlag for forretning. Nyeste ændring er en abonnementsbaseret adgang, hvor der også er gratis basisfunktionalitet. På den måde kan man bruge Reptile Scan uden forpligtelser og kun opgradere til en større pakkeløsning med betalingsabonnement, hvis man ønsker det.
Vi har lagt meget arbejde i at gøre det så nemt som muligt at tegne et abonnement. Derfor kan det både gøres via appen og hjemmesiden, så man kan gøre det, uanset hvornår behovet opstår.
Det skaber dog en del komplikationer at understøtte et fælles abonnement via 3 forskellige betalingsportaler (Apple, Google og Stripe). Det skal nemlig være muligt for brugerne at opgradere eller nedgradere sit abonnement gennem alle tre udbydere og uden, at der skal tages højde for, hvilken udbyder det foregående abonnement er tegnet hos.
Og disse tre udbydere gør tingene på hver deres måde. For at gøre det så gnidningsfrit som muligt, har vi bygget et system, der kan håndtere skiftet fra en udbyder til en anden. På den måde er brugeren sikret værdi for den resterende løbetid.
Samarbejdet er kun i sin spæde start og Jesper Pedersens ambition er at fortsætte med forbedringer og tilpasning af løsningen, ud fra den feedback, brugerne kommer med. Målet er, at det skal være så strømlinet og brugervenligt, som muligt. Derfor skal der være løbende vedligehold og opdatering af løsningen, så den, blandt andet, kan håndtere den store mængde data, der dagligt registreres fra hele verden. Jesper Pedersen fortæller selv: “Når løsningen er den ledende på markedet, kan man også godt forvente meget af den – de forventninger skal vi selvfølgelig stræbe efter at imødekomme og det er jeg sikker på, vi er godt i gang med.”
Hos Axla laver vi løsninger til alle brancher, men vi har specialistviden i forsyningsbranchen. Se eksempler på, hvilke opgaver som vi løst:
Nummerpladescanning for korrekt fakturering af erhvervsaffald
Integration til Unilogin – skolernes fælles digitale login
Fra workshop til release af skræddersyet app