Case: Julehjælpen.dk

Donation under udvikling

Julehjælpen.dk er en frivillig forening, der arbejder for at hjælpe økonomisk trængte familier med ressourcer til at opnå en god jul. Det gør de ved at koble donationer med modtagere, hvilket betyder, at børnene for eksempel får tøj, gavekort og legetøj. Julehjælpen.dk formidler kontakten mellem de to parter, så leveringen når fra den ene til den anden.

I julen 2019 søgte Axla ApS efter velgørende organisationer, der ønskede at være blandt de mulige modtagere af en donation. Donationen bestod af en skræddersyet digital løsning. Og i januar 2020 valgte vi Julehjælpen.dk som modtager af softwaresystemet. 

Julehjælpen.dk havde den udfordring, at deres donationssystem ikke var up to date og at det blandt andet ikke tilbød de mange frivillige en overskuelig og effektiv brugergrænseflade. 

Systemet var dermed både besværlig og tidskrævende at bruge for dem, der skulle hjælpe med at sikre børnefamilierne en god jul. Yderligere var det heller ikke intuitivt eller enkelt at bruge for de mange børnefamilier. Med den nye løsning bliver arbejdet lettere for dem, der på den ene eller anden måde er involverede i dette velgørende formål.

Fra ønske til realitet

Vi udvalgte tre kandidater til den afsluttende udvælgelsesrunde, som vi mødtes med for at få en snak om deres vision, krav og ønsker for netop deres løsning. Julehjælpen.dk gjorde sig særligt bemærket med en yderst spændende case, der vil komme flere tusinde børn til gode samt gøre arbejde for de mange frivillige betydelig nemmere.

Muligheden for at få realiseret drømmen om et nyt donationssystem blev til virkelighed en kold januardag, da vi ringede til næstformanden for Julehjælpen.dk Susan Arendtsen. Her meddelte vi hende nyheden om, at de var valgt som modtager af vores donation. 

Derfra gik det stærkt. Allerede efter fire arbejdsdage modtog Julehjælpen.dk den første demoversion af softwaresystemet. Med udgangspunkt i kundens klare vision og den indledende dialog var grundlaget lagt for en effektiv og udbytterig proces.

Det nye softwaresystem udvikles løbende og de nye funktioner testes af Julehjælpen.dk ugentligt i en meget åben dialog. På den måde justeres løsningen løbende, og det bliver sideløbende verificeret, at systemet løser de eksakte behov, som julehjælpen.dk ønsker at tilbyde deres modtagere, donorer og frivillige. 

En ny måde at bruge en e-commerce-løsning på

Julehjælpen.dk havde en klar vision på plads fra starten af, og det blev tydeligt allerede under det indledende møde, at behovet hurtigt og effektivt kunne opfyldes ved at basere systemet på e-commerce-platformen, nopCommerce. 

NopCommerce kan bruges som skabelon til at skabe elektroniske handel-løsninger. Den benyttes normalt til webshops, men er så fleksibel og feature-rig, at den ganske simpelt kan anvendes som basis for udviklingen af et donationssystem.

Med dette udgangspunkt var der udsigt til hurtigt at komme i mål med flere af de udfordringer, som Julehjælpen.dk stod overfor. 

Udover at løse helt basale krav, imødekommer løsningen også GDPR-lovgivningen, hvor persondata behandles og opbevares på forsvarlig vis. 

I det nye system til Julehjælpen.dk anvendes NemID-integration samt adresseopslag mod et offentligt register for at mindske bedrageri. Julehjælpen.dk har de tidligere år haft udfordringer med, at flere personer forsøgte at søge hjælp uberettiget. Disse personer var uden for målgruppen af værdigt trængende børnefamilier. Dette gjorde, at organisationen skulle bruge mange ressourcer på at følge op på, om modtageren var i rette kategori. Med den nye løsning og med nye regler kan Julehjælpen.dk hurtigt sikre et overblik over modtagerens situation.

En verden af muligheder med e-commerce

E-commerce-platformen, nopCommerce er et superstærkt framework, når det handler om at udvikle digitale løsninger for virksomheder, der beskæftiger sig med handel indenfor B2B og B2C. Der findes nærmest uendelige muligheder for at skabe en unik løsning med dette værktøj. Systemet er baseret på de nyeste Microsoft-teknologier, og med kildekoden i hånden, så er der nærmest frit spil til at bygge og kreere nye softwareløsninger. 

Desuden er der ingen begrænsninger, som der ellers findes i tilsvarende platform-løsninger. Derfor giver det mulighed for at skabe unikke løsninger helt efter kundens ønsker og krav. Eksempelvis kan du udstille ting, udleje produkter, sælge digitale ydelser eller have en markedsplads på samme måde som i Amazon.

Løsningen er klar i oktober

Selvom løsningen først åbnes helt op for offentligheden i oktober 2020, så kan donorer allerede hen over sommeren få adgang til at “lægge deres gaver ind” i systemet. 

Har du lyst til at følge med i udviklingen, kan du holde dig opdateret via Julehjælpen.dks facebookside på https://www.facebook.com/Julehjaelpen/.

Call Now ButtonRing til os