Case

Producentansvar med digitale muskler: Affaldsanmodning.dk

  • Producentansvar
  • Digital løsning
  • Udviklingsprojekt
  • Samarbejde

Hvad gør man, når ny lovgivning pludselig vender op og ned på ens branche, og du som producentansvarsorganisation nu skal håndterer ansvar, dokumentation og kompensation på nye måder?

Det var situationen for European Recycling Platform (ERP Denmark) og Retur – to af flere producentansvarsorganisationer, der pludselig stod med et stort ansvar: at omsætte ny og kompleks lovgivning til konkret praksis. En lovgivning, der kræver præcis datahåndtering, omfattende koordinering og skarp økonomisk styring. Svaret blev Affaldsanmodning.dk – en digital løsning udviklet til netop dét.

Hvad går den nye lovgivning ud på?
Den nye lovgivning om producentansvar for emballage betyder, at virksomheder, der markedsfører emballage i Danmark, får ansvaret for hele emballagens livscyklus – fra produktion til affald.
Efter 1. oktober 2025 skal virksomhederne betale for indsamling, sortering og behandling af deres emballageaffald. Det gælder både husholdnings- og erhvervsemballage og omfatter fx plast, papir, metal og glas.
Som producentansvarsorganisationer håndterer Retur og ERP Denmark ansvaret på vegne af deres medlemmer(de virksomheder, der markedsfører emballagen). Det betyder, at de skal:

  • Udbetale kompensation til virksomheder og affaldsaktører, der har håndteret emballagen
  • Opkræve betaling fra medlemmerne – baseret på emballagemængder og -typer
  • Holde styr på ansvaret – altså hvilke fraktioner og kommuner, de dækker
  • Sikre korrekt administration og dokumentation – i overensstemmelse med lovgivningens krav

Et komplekst behov kaldte på et samarbejde
Med udsigt til en forventet øget administrativ indsats begyndte Retur at afdække mulighederne for en digital løsning, der kunne hjælpe dem med at løfte opgaven. I december 2024 tog Axla turen til Sjælland for at mødes med Retur, som havde hørt om os og AffaldOnline gennem deres netværk. I første omgang var håbet, at en eksisterende løsning kunne tilpasses, men det blev hurtigt tydeligt, at behovene var for komplekse til at blive dækket af et allerede eksisterende produkt.

Det mest udfordrende var nok, at det er en opgave, der ikke er blevet løst før i Danmark. Derfor havde vi heller ikke nogen erfaringer at læne os op ad, men måtte selv udtænke praktikken ud fra lovkravene i bekendtgørelsen.” udtaler Camilla Jonassen, Chefkonsulent hos Retur.

Samtalen skiftede derfor retning og kom hurtigt til at handle om en skræddersyet løsning, der kunne imødekomme både de nye lovkrav, arbejdsgange og administrative processer. Selvom alle detaljer i lovgivningen endnu ikke var på plads, var datoen for ikrafttrædelsen fastlagt: 1. oktober 2025. Der var med andre ord brug for at rykke hurtigt.
Retur stod ikke alene med behovet for at digitalisere de nye arbejdsgange. Også ERP Denmark så fordelene ved at kigge mod en digital løsning – og de valgte derfor at løfte opgaven i fællesskab. Både for at kunne trække på hinandens erfaringer, men også for at dele de omkostninger, der følger med et projekt af denne størrelse.

Det har været en stor fordel at kunne afstemme løsningen på tværs af flere kollektive ordninger, når nu det var noget helt nyt. Det giver en tryghed, at vi ensarter på tværs, og vi står stærkere både indadtil og udadtil, når vi har været fælles om udviklingen og afstemt detaljerne løbende i fællesskab” – tilføjer Camilla Jonassen.

Fra dialog til datamodel
Efter årsskiftet samlede vi alle parter til en workshop hos Axla i Odense. Her handlede det om at få overblik over de vigtigste behov, dykke ned i lovgivningens krav og forstå, hvordan ansvar og opgaver var fordelt mellem kommuner og affaldsfraktioner.
Workshoppen gjorde det muligt at begynde at forme løsningen ved at få klarlagt, hvad den skulle kunne, hvordan den skulle fungere og hvordan datamodellen skulle bygges op. Kort efter udarbejdede vi en kravspecifikation, som lagde fundamentet for det videre arbejde. Da den blev godkendt, kunne vi gå i gang med udviklingen.

Camilla Jonassen, Retur

Jeg var positivt overrasket over, hvor selvkørende Axla har været siden de indledende snakke, hvor vi gennemgik opgaven i detaljer. Det har en stor værdi for os, fordi det frigiver tid i hverdagen, som vi kan bruge på andre opgaver.

Case - Affaldsanmodning.dk

Over foråret og sommeren mødtes Axla, Retur og ERP Denmark fast online hver 14. dag til statusmøde for at holde hinanden opdateret og få afklaret løbende spørgsmål. Det skabte en god rytme i projektet og gjorde, at der hurtigt kunne justeres, hvis noget dukkede op. Retur og ERP Denmark fik mulighed for at afprøve dele af systemet undervejs. Det skabte en tidlig fornemmelse af, hvordan funktionerne ville fungere i praksis, og gav dem mulighed for at bidrage med input og justeringer, mens løsningen stadig var under udvikling.

(…) Det har været forholdsvis nemt at få oversat tanker til handlinger og se resultatet,” udtaler Camilla og tilføjer: “Der har været en rigtig fin dialog hele vejen igennem. Vi lagde sporet fra starten, men Axla har også været klar til at imødekomme ændringer hurtigt og omprioritere, når det har været nødvendigt.”

Den 1. oktober 2025 blev Affaldsanmodning.dk udgivet. Systemet fungerede og kunne løfte de vigtigste opgaver. Vi havde tidligt i forløbet meldt ud, at det ikke var realistisk at nå i mål med hele løsningen inden fristen, men da vi nåede oktober var alt det essentielle for systemet på plads, og løsningen kunne tages i brug. Efterfølgende vil der blive bygget videre på systemet og funktionaliteten vil blive tilpasset i takt med, at behov og erfaringer fra driften udvikler sig.

Stærkt samarbejde – stærkt resultat
Vi hos Axla er vi rigtig glade for det samarbejde, vi har haft med Retur og ERP Denmark og det engagement og den dedikation, alle parter har lagt i projektet.
Vi tror på, at åben dialog og en fælles vilje til at finde løsninger er nøglen til et godt resultat. Derfor vil vi gerne sige tak for tilliden til hele holdet hos Retur og ERP Denmark – særligt Camilla Jonassen og Torben Frahm.

Vi er stolte over at være med til at skabe en løsning, der styrker håndteringen af producentansvaret i affaldsbranchen og vi glæder os til at videreudvikle løsningen sammen.

Andre cases

Her kan du se, hvilke opgaver vi også har løst:

NCC BoSS

BoSS – journalisering af sprængning af sten

SOSWEB

“Vi fandt et udviklingshus, der forstår vores forretning”

Ærø Affald app

Digital hjælp i lommen – for både borger og forsyning