Skal vi tage en snak om dit projekt?
Vi har netop afsluttet et forløb, vi har kaldt for Axla-dage.
Inspireret af det, man har hos Google, hvor det hedder Google Days og hvor der afsættes tid til at arbejde med egne processer, læring og afsøgning og nytænkning af teknologi.
Det går ud på at give medarbejderne fri.
Fri til at arbejde med den idé eller de projekter som de har gået og haft lyst til at arbejde med, hvis altså de fik tiden til det. Det går ud på at skabe rum til at prøve ting af. At skabe rum til at forsøge sig med løsninger, som måske viser sig at virke, men hvor det man måske havde forestillet sig, er så vagt, at man vælger ikke at bringe det i spil, når der arbejdes for en kunde, hvor tid altid er en vigtig faktor.
Altså at afsøge nogle af de eksperimenter og kringelkroge, som vi normalt ikke har tid til eller hvor det kan vise sig dyrt, hvis vi vælger forkert, når vi arbejder på et kundeprojekt.
Der er flere svar på det spørgsmål, men de væsentligste parametre skal findes i en formodning om nogle af de følgende teser:
Det er en række af forhåbninger, måske’er og “det kan være”.
Men skal man så ikke prøve det? Og så se, om ikke der er noget af det, der går i opfyldelse?
Hos os gjorde vi sådan her:
Den eneste regel, der blev lagt ind over de ting der skulle arbejdes med, var at det skulle give værdi for Axla. Det er heldigvis blevet tolket lige netop så bredt, som vi havde håbet på.
Det giver helt sikkert værdi, hvis en medarbejder sætter sig for at undersøge en perifer teknologi, tilegne sig viden omkring den, bidrage til et open source projekt og slutte af med at præsentere forløb og resultat for resten af teamet sammen med nogle betragtninger omkring, hvad der kom ud af det.
Men primært har det givet mulighed for at prøve at arbejde med nogle af de ting, som man bare synes er mega spændende, men som der bare ikke har været mulighed for at arbejde med i et projekt, hvor der har været en kunde involveret.
Det har været et afbræk i en travl hverdag og det har været endnu sjovere at gå på arbejde.
Det er for nemt blot at sige tilfredse medarbejdere. For hvorfor skulle de dog blive mere tilfredse af at arbejde med noget der giver værdi for Axla, mere end hvis de fik 4 dage fri til at få lagt fliser i haven?
Det har givet Axla en ret stor værdi i forhold til at få syn for sagen på, hvilke kompetencer vi har i huset. Der er kommet nogle rigtigt spændende projekter ud af Axla-dagene. Faktisk projekter som går direkte ind og bliver en del af den værktøjskasse, vi benytter os af, når vi hjælper vores kunder med at digitalisere.
Vi har nu udvidet med konkrete værktøjer såsom en skabelon for udvikling af webshops (e-Commerce) og både hardware og software til dashboards til brug på infoskærme.
Og så har Axla også fået rigtigt god værdi i at se, hvordan der er blevet arbejdet, både sammen og hver for sig. Og så har det været så fedt at se “ilden” brænde i øjnene, når vi har talt om projekterne og nu her hvor projekterne er blevet præsenteret.
Vores kunder får den værdi, at vi nu kan mere for dem. Hurtigere, billigere og bedre end vi kunne før. Vi har for egen regning afdækket nogle af de koncepter og teknologier, som vi nu kan tilbyde vores kunder. Nu har vi fundet flere gode værktøjer til vores værktøjskasse og vi har simpelthen en bredere palette i vores rådgivning og i vores løsninger. Og det hele er forankret i teamet. I vores DNA.