Blog

Sådan kan du hurtigere få løst it-fejl af din udvikler

Jo mere information du kan give udvikleren, jo stærkere baggrund har udvikleren at “stå” på

  • Speed processen op
  • Udviklingshus
  • Overlad ansvaret til din udvikler

25.01.2023

Sune Hagen Nielsen

De fleste udviklere har på et eller andet tidspunkt hørt denne sætning fra en kunde:
“Det virker ikke”.

På samme måde har mange kunder nok hørt svaret:
“Det virker på min computer”.

Hverken fejlmelding eller svar hjælper nogen part særlig meget.

Har brug for hjælp

Når en udvikler reagerer i stil med ovenstående, kan det opfattes som en afvisning af, at der er noget galt. At udvikleren mener, det er kunden, der gør noget forkert. Det er også meget muligt, at nogle udviklere tænker sådan. Men i de fleste tilfælde er det mere et udtryk for, at de ikke kan finde ud af, hvad der går galt, når de ikke selv kan se det ske.

Før en fejl kan rettes, skal den findes. Her er det altafgørende, at den kan genskabes. Hvis ikke udvikleren kan fremprovokere fejlen, er det meget svært at finde ud af, hvad der går galt.

Et udviklingshus kan hjælpe dig

Det kan være frustrerende, når udvikleren ikke bare kan løse problemet. Som ikke-teknisk kunde har man jo ikke selv en chance for at gøre det. Men det er en meget svær opgave, der svarer til at finde en nål i en høstak. Jo mindre information udvikleren har om fejlen, jo større vil høstakken være, og jo længere tid vil det tage at finde nålen.

Hos Axla tager vi naturligvis bolden over på vores banehalvdel for at få løst opgaven. Vi har sandsynligvis en masse spørgsmål, som vi sammen ser på for at komme hurtigere i mål med at finde fejlen og få fundet en løsning. Den tilgang bør du også kunne forvente i andre lignende udviklingshuse.

Struktureret fejlmelding

Som udvikler går vi struktureret til værks, når vi skal hjælpe en kunde med at finde og eventuelt udbedre fejlen. Hertil hører nogle bestemte spørgsmål, der skal hjælpe os med at afklare den konkrete kontekst. Hvis du er interesseret i at vide, hvilke spørgsmål vi typisk vil stille, har jeg listet dem her:

  • Hvilket produkt drejer det sig om?
  • Hvilken bruger oplever problemet?
  • Skete det på en PC/Mac/iPhone/Android?
  • Hvilken version af browser/styresystem skete det med?
  • Er der sket ændringer eller kommet fejlbeskeder, der måske kan hjælpe til at forstå problemet?
  • Har du taget skærmbilleder?

Sådan genskabes fejlen

Sammen ser vi også på at genskabe fejlen. Den opstilling, vi i samarbejde bygger op, kan se ud, som dette eksempel:

  1. Log ind.
  2. Åbn indstillinger.
  3. Tryk på indstilling A.
  4. Tryk derefter på indstilling B.

Forventet udfald

Her taler vi om, præcis hvad der skete sidste gang, du foretog handlingen, og, særligt, hvad du havde forventet, der ville være sket i stedet for.

Faktisk udfald

I denne del af processen er udvikleren i gang med at teste det forventede udfald. Udvikleren ser på, om det rent faktisk skete det, som der skete den første gang, hvor fejlen kom. Hvis udfaldet er anderledes, har udvikleren højst sandsynligt ikke fat i den rette fremgangsmåde.

Hvad, hvis udvikleren ikke har udbedret fejlen endnu?

Nogle gange er der ikke nok data at arbejde videre med. Så kan det blive nødvendigt for udvikleren at arbejde på en anden måde. For eksempel kan det være en fordel at få adgang til din computer/telefon, så udvikleren selv får fingrene i systemet og selv når frem til fejlen og løsningen.

En anden mulighed er også – i samarbejde med dig – at udføre nogle efterfølgende tests, efter der er lavet rettelser, som skal giver yderligere information til udvikleren. På den måde er der rigtig gode muligheder for at finde en løsning til at udbedre fejlen.

Er du stadig i tvivl om, hvordan du hurtigere får løst problemet?

Tag fat i en softwareekspert, der kan være din egen udvikler eller et udviklingshus, som vores. Så kan du blive hjulpet videre ud fra din situation eller få afklaret dine spørgsmål. Vi anbefaler, at du snakker med en udvikler, som tager ansvaret på sig og sørger for, at fejlen bliver fundet og løst.

Har du læst vores andre vinkler på digitalisering?

Tjek disse udvalgte emner:

28.04.2020

3 tip til dig, der skal have udviklet en app

Kom godt i gang med dit projekt

13.01.2020

Digitalisering er lettere, end du tror

Sådan får du mere ud af din virksomhed

24.11.2021

Har du husket at føre tilsyn med dine databehandlere?

Som dataansvarlig har du et ansvar for, at sikkerheden omkring personoplysningerne er på plads.