Skal vi tage en snak om dit projekt?
25.01.2023
Sune Hagen Nielsen
De fleste udviklere har på et eller andet tidspunkt hørt denne sætning fra en kunde:
“Det virker ikke”.
På samme måde har mange kunder nok hørt svaret:
“Det virker på min computer”.
Hverken fejlmelding eller svar hjælper nogen part særlig meget.
Når en udvikler reagerer i stil med ovenstående, kan det opfattes som en afvisning af, at der er noget galt. At udvikleren mener, det er kunden, der gør noget forkert. Det er også meget muligt, at nogle udviklere tænker sådan. Men i de fleste tilfælde er det mere et udtryk for, at de ikke kan finde ud af, hvad der går galt, når de ikke selv kan se det ske.
Før en fejl kan rettes, skal den findes. Her er det altafgørende, at den kan genskabes. Hvis ikke udvikleren kan fremprovokere fejlen, er det meget svært at finde ud af, hvad der går galt.
Det kan være frustrerende, når udvikleren ikke bare kan løse problemet. Som ikke-teknisk kunde har man jo ikke selv en chance for at gøre det. Men det er en meget svær opgave, der svarer til at finde en nål i en høstak. Jo mindre information udvikleren har om fejlen, jo større vil høstakken være, og jo længere tid vil det tage at finde nålen.
Hos Axla tager vi naturligvis bolden over på vores banehalvdel for at få løst opgaven. Vi har sandsynligvis en masse spørgsmål, som vi sammen ser på for at komme hurtigere i mål med at finde fejlen og få fundet en løsning. Den tilgang bør du også kunne forvente i andre lignende udviklingshuse.
Som udvikler går vi struktureret til værks, når vi skal hjælpe en kunde med at finde og eventuelt udbedre fejlen. Hertil hører nogle bestemte spørgsmål, der skal hjælpe os med at afklare den konkrete kontekst. Hvis du er interesseret i at vide, hvilke spørgsmål vi typisk vil stille, har jeg listet dem her:
Sammen ser vi også på at genskabe fejlen. Den opstilling, vi i samarbejde bygger op, kan se ud, som dette eksempel:
Her taler vi om, præcis hvad der skete sidste gang, du foretog handlingen, og, særligt, hvad du havde forventet, der ville være sket i stedet for.
I denne del af processen er udvikleren i gang med at teste det forventede udfald. Udvikleren ser på, om det rent faktisk skete det, som der skete den første gang, hvor fejlen kom. Hvis udfaldet er anderledes, har udvikleren højst sandsynligt ikke fat i den rette fremgangsmåde.
Nogle gange er der ikke nok data at arbejde videre med. Så kan det blive nødvendigt for udvikleren at arbejde på en anden måde. For eksempel kan det være en fordel at få adgang til din computer/telefon, så udvikleren selv får fingrene i systemet og selv når frem til fejlen og løsningen.
En anden mulighed er også – i samarbejde med dig – at udføre nogle efterfølgende tests, efter der er lavet rettelser, som skal giver yderligere information til udvikleren. På den måde er der rigtig gode muligheder for at finde en løsning til at udbedre fejlen.
Tag fat i en softwareekspert, der kan være din egen udvikler eller et udviklingshus, som vores. Så kan du blive hjulpet videre ud fra din situation eller få afklaret dine spørgsmål. Vi anbefaler, at du snakker med en udvikler, som tager ansvaret på sig og sørger for, at fejlen bliver fundet og løst.
Tjek disse udvalgte emner:
Kom godt i gang med dit projekt
Sådan får du mere ud af din virksomhed
Som dataansvarlig har du et ansvar for, at sikkerheden omkring personoplysningerne er på plads.