Blog

Digitalisering er lettere, end du tror

Sådan får du mere ud af din virksomhed

  • Rådgivning
  • Kravspecifikation
  • Udvikling, drift og service

13.01.2020

Sune Hagen Nielsen

Jeg er overbevist om, at flere tænker, at noget af det de arbejder med, kan gøres mere effektivt. De har indset, at der er et behov, der skal løses. Men hvordan behovet løses, er ikke altid åbenlyst. Man kan have en idé om, at noget må kunne gøres mere effektivt digitalt end analogt. At der skal ske en digitalisering af deres processer.

Men hvordan får man formuleret en it-løsning til virksomheden, når man ikke ved, hvordan man implementerer den? Skal man selv skrive en kravspecifikation, før man kan søge hjælp? Ikke nødvendigvis.

For nogle år siden fandt min familie og jeg ud af, at der var opstået nogle nye behov for os. Vi havde brug for en bolig med mere plads og en skole i nærheden. Vi ledte efter et større hus, tæt på en god skole, men kunne ikke finde noget, der løste vores behov. Vi besluttede os derfor for at bygge et nyt hus.

Vi vidste ikke meget om at bygge huse, så vi opsøgte nogle byggefirmaer og spurgte, hvordan vi skulle gribe det an. Det spørgsmål havde de tydeligvis hørt mange gange før, og vi fik hurtigt et overblik over, hvad der kunne lade sig gøre for vores budget, og hvad det krævede af os.

Der blev sat en arkitekt på sagen og efter nogle få spørgsmål om vores ønsker og behov, kom de med nogle forslag til, hvordan vores nye hus kunne se ud. Efter nogle ugers sparring, stod vi med en plantegning. Byggeriet kunne sættes igang.

Udvikling er samme proces

Når det gælder udvikling af software, er processen den samme som ovenstående. De fleste mennesker ved ikke, hvad det konkret indebærer at bygge en digital løsning. Eller om der kan bygges et unikt program, som løser bestemte udfordringer. Derfor er der mange, som opsøger eksperter for at få afklaret disse spørgsmål.

Og det er en god idé at spørge efter råd hos en softwareekspert! Det kan være en fra din it-afdeling eller en udefrakommende specialist. For, som med husbyggeriet, så er en professionel plantegning udgangspunkt for en brugbar digital løsning.

Derfor handler det om at afstemme udfordringer, krav, ønsker og budget med eksperten, så vedkommende kan hjælpe dig videre med det rette løsningsforslag, der skaber værdi ud fra rammerne. Også selvom, du ikke kender alle kravspecifikationer – dem hjælper din professionelle fagmand dig med.

Udvikling, drift og service

Når løsningen er klar, skal du være opmærksom på, at der sandsynligvis er behov for server-hosting. Det kan også være en god idé med overvågning, der opdager fejl, og en aftale med en softwarespecialist, for eksempel din faste it-kollega eller en ekstern virksomhed, der sikrer, at de bliver løst hurtigt. Alt dette er værd at tage med i betragtningen, når du overvejer at investere i en digital løsning, da de kan være forudsætningen for, at dit produkt virker optimalt.

Tag derfor en snak med din medarbejder, om det er noget, I selv kan tage jer af. Eller find en softwarevirksomhed, der kan. På den måde får du et realistisk indblik i, hvad det indebærer at tage din software i brug under optimale omstændigheder.

Bare sæt i gang

Jeg er klar over, at digitalisering af processer kan virke overvældende og uoverskueligt. Du tænker måske, at det bliver for dyrt, eller at det ikke kan lade sig gøre. Men inden du afskriver det, bør du få andre øjne på. Min opfordring til dig er derfor at søge hjælp hos eksperter. Det kan jo være, du ender med en optimeret virksomhed bagefter, når du står med en softwareløsning, der er udarbejdet ud fra din konkrete situation!

Find viden om digitalisering med en særlig gren inden for forsyning

Hos Axla leverer vi løsninger til alle brancher, men vi har specialistviden, når det kommer til forsyning. Læs, hvordan denne branche kom ind under vores paraply og få et indblik i de specialiserede digitale løsninger.

20.11.2020

Pr. 1. januar 2021 har Axla ApS og SeerupIT ApS slået kræfterne sammen

Både SeerupIT ApS’ og vores systemer og løsninger fortsætter teknisk og driftsmæssigt, som hidtil.

07.04.2022

AffaldOnline app

Nem kommunikation med borgere/kunder

07.04.2022

Nyt design i borgerrettet del af AffaldOnline

Design, der skaber genkendelighed hos borgeren/kunden