Faldgruber
Som udvikler er det ikke uoverkommeligt at løse de problemer der måtte opstå med hastighed og udtryk ved cross platform udvikling. Det er da irriterende at skulle gå omveje, og det spiser af den fordel man er ude efter, men det er problemer der er håndgribelige og kan løses med den rette viden. Der hvor vi er mere bekymrede, er når der er afhængigheder til tredjepart, som er uden for vores kontrol. Et cross platform framework er netop et tredjeparts system, som vi ikke kan kontrollere.
Bag cross platform frameworks som Xamarin, React Native og Flutter står store selskaber, men det ændrer dog ikke på at de altid er et skridt bag efter den platform de arbejder imod. Det er Apple der bestemmer hvordan man udvikler til iOS og det er Google der bestemmer hvordan man udvikler til Android. Når de kommer med nyt, må man som cross platform udvikler pænt vente på at det valgte framework følger trop. Og når der bliver opdaget en fejl, må man vente på at den bliver rettet, og her er det ikke sikkert at tredjepart har samme prioritet som os. Der kan selvfølgelig også komme fejl i Apples og Googles frameworks, men man skal tænke sig godt om inden man tilføjer endnu en potentiel kilde til fejl.
Dertil kommer alle de andre tredjeparts værktøjer som vi udviklere benytter os så flittigt af. For ikke at opfinde den dybe tallerken hver gang, benyttes en lang række af værktøjer til at opnå kompleks funktionalitet i stedet for at udvikle den selv. Her kan nævnes værktøjer til at scanne QR koder, integrere med SoMe services, analytics, push beskeder og meget andet. Disse tredjeparts værktøjer skal også understøtte cross platform værktøjet, og de skal sørge for at holde det fejlfrit. Dvs. der er endnu en kilde til fejl eller mangler.